Rynek kawowy w Polsce - dynamiczny rozwój sieci kawiarni dzięki franczyzie

Powrót: Strona główna / Artykuły

Franchising w Polsce na rynku kawowym rozwija się bardzo dynamicznie. Czy kawiarnia to dobry pomysł na własny biznes?

Kawa jest najbardziej popularnym napojem na świecie, a jej spożycie również w Polsce stale rośnie. W skali roku na całym świecie wypijamy 500 bilionów filiżanek kawy, z czego aż 14 bilionów stanowi włoska kawa espresso. Statystyczny Polak wypija już praktycznie tyle samo kawy ile herbaty czyli filiżankę dziennie. W skali roku wypijamy więc w Polsce ponad 13 bilionów filiżanek kawy, co plasuje nas na 11 miejscu na świecie. Jak się okazuje, coraz chętniej sięgamy po kawę premium oraz wyposażamy się w ekspresy do kawy.

Według badań Euromonitor International w 2015 r. wartość rynku kawy w Polsce ma wynieść już blisko 1,3 mld euro. Tak dobre perspektywy zachęcają wielu przedsiębiorców do otwierania nowych kawiarni. Punkty sprzedaży kawy coraz częściej spotykamy również w sklepach spożywczych i na stacjach paliwowych. Wiele ze znanych kawiarni to marki franczyzowe. W ostatnich latach na rynku pojawiło się kilka nowych polskich marek franczyzowych, a o wejście na polski rynek zabiegają również marki zagraniczne. Nowym kawiarniom sprzyja fakt, że coraz więcej osób kawę pija poza domem. Według badań Makro Cash & Carry jest to ponad 70 proc. Polaków.

Najwięksi gracze na polskim rynku w tej branży to Starbucks, Costa Coffee oraz Green Coffee Nero. Licencjonobiorcy tych marek w Polsce nie są jednak na razie zainteresowani sprzedażą licencji franczyzowych. W celach porównawczych warto jednak wiedzieć, że:

1. Starbucks

  • kraj pochodzenia: USA,
  • na rynku od 1970 roku,
  • świat: 60+ krajów.

2. Costa Coffee

  • kraj pochodzenia: Wielka Brytania,
  • na rynku od 1971 roku,
  • świat: 29+ krajów.

3. Green Coffee Nero

  • kraj pochodzenia: Wielka Brytania,
  • na rynku od 1997 roku,
  • świat: 60+ krajów.

Nie oznacza to jednak, że osoby zainteresowana inwestycją w kawiarnię nie mają innych równie interesujacych możliwości. Dlatego przygotowaliśmy autorski przegląd 10 naszym zdaniem najlepszych propozycji biznesowych dla osób, zainteresowanych inwestycją na rynku kawowym.

1. Cafe Barbera - The Italian Coffe House

  • kraj pochodzenia: Włochy,
  • na rynku od 1890 roku, franczyza od 2004 roku,
  • świat: 16+ w tym: Wielka Brytania, USA, Brazylia, Egipt, Japonia,
  • dostępność licencji - master na kraj lub region, indywidualne.

2. Chez Clement - sieć restauracji i kawiarni typu rotisserie tj. palarni kawy

  • kraj pochodzenia: Francja
  • na rynku od 1990 roku
  • dostępność licencji - master na kraj lub region, indywidualne.

3. The Coffee Factory

  • kraj pochodzenia: Szwecja
  • na rynku od 2013 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

4. Columbus Coffee

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 2000 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

5. Cafe Chopin

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 1992 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

Inwestorzy dysponujący mniejszym kapitałem inwestycyjnym mogą wybrać franczyzy, które charakteryzuje niski CAPEX (wymagany kapitał inwestycyjny). Wśród takich sieci franczyzowych warto zwrócić uwagę na:

1. Take Away Coffee - kawa na wynos

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 2013 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

2. Coffeloffe - kawa na wynos

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 2015 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

3. Bike Cafe - kawiarnia mobilna

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 2012 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

4. Tornado Cafe - kawiarnia mobilna

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 2012 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

5. Hello Coffee - automaty do sprzedaży kawy

  • kraj pochodzenia: Polska
  • na rynku od 2009 roku
  • dostępność licencji - indywidualne.

#franczyzakawiarnia #franczyzagastronomia #franczyzastarbucks #franczyzacosta #franczyzanero 

#franczyza #franchising #pomysłnabiznes #własnybiznes #franczyzawpolsce #katalogfranczyz

 

Kalendarium

Pomysły na sprawdzony biznes.

Facebook